  • 91. Data: 2014-09-01 10:54:03
    Temat: Re: Szklarnia i pompa ciepła
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 września 2014 10:41:06 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > No i czekam oczywiście aż pokażesz palcem, który użytkownik pasywnego GWC
    > ma choć przez 8h stałe 2kW mocy przy przewalaniu 2x wentylowanej kubatury
    > (jak Ergie) na godzinę. Podpowiem Ci w tajemnicy -- oraz zainteresowanemu
    > tematem Budyniowi, któremu próbujesz kisiel w głowie zrobić -- ŻADEN. To
    > dlatego chłodzenie oparte na SAMYM GWC nie ma SENSU.

    Wprowadzmy do tego jakas logike. Nawet jezeli masz racje i zaden z tych
    uzytkownikow GWC nie ma przez 8h 2kW mocy tylko.. naprzyklad 1/4 czyli 500W -
    to nadal jest to 500W chlodu wiecej niz ma Ergie. Wiec jakim cudem u Ergiego
    chlodzenie (samym wentylowaniem) dziala, a u nich nie ma szans dzialac? :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 92. Data: 2014-09-01 14:43:58
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Sep 2014 01:54:03 -0700 (PDT), Adam

    > Wprowadzmy do tego jakas logike. Nawet jezeli masz racje i zaden z tych
    > uzytkownikow GWC nie ma przez 8h 2kW mocy tylko.. naprzyklad 1/4 czyli 500W -
    > to nadal jest to 500W chlodu wiecej niz ma Ergie.

    Nawet jeśli się zbliżali do Ergiego albo nawet wyprzedzali o te całe 4kWh w
    dzień (w co wątpię, bo większość nie ma WM przystosowanej do gnania 500m3h
    w nocy), to...

    > Wiec jakim cudem u Ergiego chlodzenie (samym wentylowaniem) dziala,
    > a u nich nie ma szans dzialac? :-)

    ...jak wiadomo, są różne poziomy bytowania, różne domy, różne zyski, etc.
    Dasz sobie tu i teraz palec uciąć, że szanują chłód tak samo jak ja i
    Ergie? Podobno wszyscy normalni postępują jak Ty, i w dzień wietrzą aż
    świszczy... :P

    --
    Pozdor Myjk

  • 93. Data: 2014-09-01 16:23:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 września 2014 14:43:58 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Ergie? Podobno wszyscy normalni postępują jak Ty, i w dzień wietrzą aż
    > świszczy... :P
    Nie interesuje mnie na ta chwilę wasz spór w temacie co lepsze do chłodzenia latem
    ale przyznam szczerze że nie wyobrażam Sobie mieszkac w domu latem i mieć ciągle
    pozamykane okna i drzwi na taras.
    Mieszkam w spokojnej okolicy więc latem okno w kuchni żona ma non stop otwarte
    również drzwi na taras. I nie chodzi o to że nie mam went mech i otwartymi drzwiami
    oknami wentyluję. Po prostu takie mamy nawyki, często się wchodzi wychodzi, dzieciak
    to samo, a wieczorem to już w ogóle. Z dwóch stron domu mam nieużytkowane łąki i całe
    lato słychać odgłosy przyrody- świerszcze, ptaki itp.
    Gdzieś wyżej pisałem że w domu jednorodzinnym nie widze sensu dla went mech- sama
    kubatura załatwia sprawę że nie jest duszno ani inne objawy o których marketingowcy
    piszą. A tu widze dodatkowo że niektórzy użytkownicy went mech wprowadzają sobie sami
    pewne ograniczenia typu zamykanie itp. To nie dla mnie. ale każdy robi co tam woli.
    Bywam w domach z went mech ja mam dom bez went mech i różnicy w komforcie nie widać.

  • 94. Data: 2014-09-01 18:13:50
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
    >Nie interesuje mnie na ta chwilę wasz spór w temacie co lepsze do
    >chłodzenia latem ale przyznam szczerze że nie wyobrażam Sobie mieszkac w
    >domu latem i mieć ciągle pozamykane okna i drzwi na taras.

    zauważ ze adam sprowadzil dyskusje do absurdu :) Adam przyjal zalozenia -
    otwieram okna bez umiaru, a wtedy w budynku jest gorąco, nagrzewaja sie
    sciany itp, zatem trzeba duzej mocy aby go schlodzic, a zatem gwc nie
    wystarczy - co nalezalo udowodnic :) I mialby racje gdyby tak postepowac.
    Tyle ze normalny czlowiek gdy sa upały (czyli nieczesto) dom wietrzy nocą,
    aby nie nagrzewac pomieszczen, a wtedy potrzebna jest znacznie mniejsza moc
    chlodnicza. Ot różnica w założeniach...

    b.

  • 95. Data: 2014-09-01 21:26:02
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 września 2014 18:13:50 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > zauwaďż˝ ze adam sprowadzil dyskusje do absurdu :) Adam przyjal zalozenia -
    > otwieram okna bez umiaru, a wtedy w budynku jest gor�co, nagrzewaja sie

    To nie jest absurd tylko moje normalne uzytkowanie domu. Z tego co widze
    po sasiadach to kazdy ma tarasy pootwierane w lato - komu by sie chcialo
    to zamykac? W pokojach tez wszystkich zamykasz drzwi? Ja tylko w lazienkach,
    w reszcie zawsze sa pootwierane. Juz nie mowie o tym ze od zewnatrz
    takiej przesuwki zwyczajnie sie nie da domknac - zawsze bedzie duzy
    przeswit po obwodzie.

    > sciany itp, zatem trzeba duzej mocy aby go schlodzic, a zatem gwc nie

    Ale to jest guzik prawda - caly czas daze do tego ze to nie powietrze ktore
    wpada oknami powoduje przegrzewanie domu. Powietrze ma niskie cieplo wlasciwe
    i tego nie robi. Przegrzewanie spowodowane jest przede wszystkim przenikaniem
    ciepla przez sciany, przenikaniem slonca przez szyby i dodatkowym
    "podgrzewaniem" atmosfery od srodka (komputery, tv, kuchnia).

> [...]
    > aby nie nagrzewac pomieszczen, a wtedy potrzebna jest znacznie mniejsza moc

    A to inna para kaloszy - Myjk wzial pod uwage ze ja sobie wentyluje reku
    150m3/h. Nie wzial tylko pod uwage ze ja w nocy spie przy otwartych oknach,
    okna na poddaszu rowniez w wiekszosci pouchylane. Czyli de facto wentyluje
    kilka razy wiecej niz te 150m3/h.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 96. Data: 2014-09-02 11:45:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Sep 2014 12:26:02 -0700 (PDT), Adam

    > Przegrzewanie spowodowane jest przede wszystkim przenikaniem
    > ciepla przez sciany, przenikaniem slonca przez szyby
    > i dodatkowym "podgrzewaniem" atmosfery
    > od srodka (komputery, tv, kuchnia).

    To może wyjaśnij w końcu jakim cudem Ergie, wentylując w nocy instalacją
    mechaniczną, rzemomo mniej niż ty grawitacyjnie przez swoje okna, oraz
    zabezpieczając w dzień dom od powietrza zewnętrznego i zmniejszając
    wenylację, ma jednak niższe temperatury od ciebie o dobre 2 stopnie w
    największe upały? No, Adasiu, weź to na logikę.

> [...]
    > okna na poddaszu rowniez w wiekszosci pouchylane. Czyli de facto wentyluje

    To weź w końcu w dłoń swoją magiczną kulę i napisz w końcu konkretnie ILE
    wentylujesz tymi swoimi porozdziawianymi oknami -- żeby był jakiś punkt
    odniesienia.

    --
    Pozdor Myjk

  • 97. Data: 2014-09-02 12:05:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 2 września 2014 11:45:25 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

> [...]
    > wenylację, ma jednak niższe temperatury od ciebie o dobre 2 stopnie w
    > największe upały? No, Adasiu, weź to na logikę.

    Nie wiem czy Ergie tyle ma. Moze pisze nieprawde a moze sam nie wie jakie
    temperatury osiaga? :) Tez bym nie wiedzial gdybym nie mial rejestracji
    temperatury w bazie danych. Po prostu kupy sie nie trzyma ze ludzie ktorzy
    maja GWC glikolowe z wymiennikami i ktorzy wentyluja 400m3/h (a nie jak
    piszesz "bytowo" - nikt z nich nie jest na tyle glupi zeby wydac pare tysiecy
    na wypasne GWC i wentylowac 150m3/h :-) narzekaja ze taki sposob chlodzenia
    to nawet nie namiastka klimatyzacji, a Ergie ma cud miod i orzeszki ze
    zwykla wentylacja :-)

    Wiesz co - do mnie w najwieksze upaly przyszedl sasiad ktory ma podobny dom
    do mojego (ta sama PC, ten sam reku, podobna kubatura) i stwierdzil "ale tu
    u Ciebie chlodno" :) Moze Ergie tez pisze o odczuciach, a nie o odczycie
    termometru.

    > To weź w końcu w dłoń swoją magiczną kulę i napisz w końcu konkretnie ILE
    > wentylujesz tymi swoimi porozdziawianymi oknami -- żeby był jakiś punkt
    > odniesienia.

    Nie mam zielonego pojecia bo tego nie da sie policzyc. Jak nie ma wiatru to
    moze byc 10m3/h, jak wieje mocno to moze byc 5000m3/h :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 98. Data: 2014-09-03 08:19:42
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 2 Sep 2014 03:05:27 -0700 (PDT), Adam

    > Nie wiem czy Ergie tyle ma. Moze pisze nieprawde a moze sam
    > nie wie jakie temperatury osiaga? :)

    Czyli ty nie masz 27 jak pisałeś, tylko 40, kłamczuszku.

    > Tez bym nie wiedzial gdybym nie mial rejestracji temperatury w bazie danych.

    Wow, żeby stwierdzić temperaturę w pomieszczeniu trzeba mieć BAZĘ DANYCH!!
    Ah! Oh! Ah! ;P

    > Po prostu kupy sie nie trzyma

    Kupy się nie trzyma im bardziej podążasz w opary absurdu, manipulujesz
    danymi i zarzucasz innym kłamstwo żeby wyszło na twoje. Zachowujesz się jak
    małe dziecko.

    > ze ludzie ktorzy maja GWC glikolowe z wymiennikami
    > i ktorzy wentyluja 400m3/h (a nie jak piszesz "bytowo"

    Pokaż w końcu wpis, albo lepiej, kogoś kto ma zarejestrowane temperatury i
    poświadczenie u notariusza (bo napisać czy nakreślić wykres na podstawie
    BAZY DANYCH (!), to sobie można od ręki), który potwierdzi twoje słowa, tj.
    że wentylują 400m3/h cały dzień ze stałą mocą 2kW.

    > - nikt z nich nie jest na tyle glupi zeby wydac pare tysiecy
    > na wypasne GWC i wentylowac 150m3/h :-)

    Oni to robili dawno temu jak się sami uczyli. Każdy popełnia błędy,
    zwłaszcza jak jest pionierem i nie przewidzi wszystkiego. Oni założyli, że
    GWC będzie im dawać 10sC z nawiewu (bo tyle jest w gruncie) -- co się
    okazało błędem, bo po paru dniach od końca sezonu grzewczego z ziemi idzie
    im czynnik min. 12 stopni i nie ma bata aby zszedł niżej. Na nawiew trafia
    więc 12-14 (w zależności od wielkości wymiennika), a najdalej po godzinie
    przy takim przewale, już 18sC (albo i więcej).

    Weź to na logikę -- to tak jakbyś chciał sobie w zimę ogrzać dom samym DZ.
    No k.r.a niedasię, sięnieda po prostu i już -- tak samo jak nie da się
    chłodzić SAMYM DZ i aby mieć jakiś wynik trzeba dołożyć pompę. Pracuje im
    pompa? NIE!

    > narzekaja ze taki sposob chlodzenia to nawet nie namiastka klimatyzacji,

    To ustal na poczatek dlaczego narzekają, bo narazie jedziesz na domysłach
    które akurat, jak zwykle, lepiej ci pasują.

    > a Ergie ma cud miod i orzeszki ze zwykla wentylacja :-)

    Ma raptem 2sC mniej niż ty.

    > Moze Ergie tez pisze o odczuciach, a nie o odczycie termometru.

    Póki co wychodzi, że ty się chwalisz czujnikami, pomiarami, praktyką i
    teorią, a te twoje zaawansowane odczyty dotyczące rekuperatora, nie chcą ci
    się nawet do kupy złożyć i sam nie wiesz nawet dlaczego. Śmiechu warte.

    > Nie mam zielonego pojecia bo tego nie da sie policzyc.

    Czyli znowu skorzystałeś ze swojej magicznej kuli, w praktyce są to puste
    słowa, że wentylujesz więcej niż Ergie. Tymbardziej biorąc pod uwagę, że
    jesteś AFAIR w nędznej strefie "wiatrowej", ponadto wiatr w lato maleje
    znacznie w stosunku do okresów chłodniejszych, a w nocy w zdecydowanej
    większości niestety... stoi. :P Stąd nie dziwi mnie wcale taki a nie inny
    wynik, Adasiu.

    --
    Pozdor Myjk

  • 99. Data: 2014-09-03 09:51:26
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 3 września 2014 08:19:42 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Czyli ty nie masz 27 jak pisałeś, tylko 40, kłamczuszku.

    Wez nie manipuluj - ile ja mam to ja dokladnie pokazalem:

    http://szyna.civ.pl/7-8.png

    > Kupy się nie trzyma im bardziej podążasz w opary absurdu, manipulujesz
    > danymi i zarzucasz innym kłamstwo żeby wyszło na twoje. Zachowujesz się jak
    > małe dziecko.

    Raczej Ty :) Ja wszystko udowadniam liczbami i obliczeniami. Juz pare razy
    obalilem Twoja teorie. Za to Ty manipulujesz (j/w) i kompletnie nie
    potrafisz nic policzyc. Wszystko traktujesz na oko. Nie rozrozniasz
    podstawowych jednostek i zielonego pojecia nie masz o stratach / zyskach.
    Zrobiles kiedys jakies OZC chociaz? :) Watpie.

    > Oni to robili dawno temu jak się sami uczyli.

    Rotfl... Piczman zrobil kilka/nascie jak nie dziesiat takich GWC bo robil
    to zarobkowo - i dalej twierdzi ze to nie zastapi klimatyzacji :-)

    > Każdy popełnia błędy,
    > zwłaszcza jak jest pionierem i nie przewidzi wszystkiego.

    Wlasnie. Ucz sie - bo jestes napalonym na swoje rozwiazanie pionierem, w
    dodatku z mala wiedza - to sie skonczy wyrzuceniem parunastu tysiecy
    w plecy :D

> [...]

    > No k.r.a niedasię, sięnieda po prostu i już -- tak samo jak nie da się
    > chłodzić SAMYM DZ i aby mieć jakiś wynik trzeba dołożyć pompę. Pracuje im

    No dobrze mowisz. Bardzo dobrze! Nie da sie schlodzic domu GWC. Przeciez
    ja to ciagle powtarzam :-) Nie da sie schlodzic domu GWC - tym bardziej
    nie da sie schlodzic domu samym wentylowaniem w nocy :-) Zrozum to wreszcie.
    Tym bardziej sie dziwie czemu wierzysz w zapewnienia Ergiego :-) Nie ma w tym
    logiki. Mam pod rekuperatorem wyciagniete dwa konce rury 120m PE32 z
    przeznaczeniem wlasnie pod wymiennik GWC - rure polozylem jak zasypywalem
    teren w trakcie budowy. I tak sobie wisi - i chyba ja bede musial obciac
    bo po wyliczeniach wychodzi ze robienie tego nie ma najmniejszego sensu :)

    > Ma raptem 2sC mniej niż ty.

    Nie wiem czy ma :-) I kiedy tyle mial - w jaki dzien i o ktorej godzinie? :-)
    Bo u mnie temperatura sie wahala przez lipiec-sierpien od 21,5 do 27.
    Te "2 stC mniej" to mial kiedy? Moze zmierzyl rano przy anemostacie? :-)
    Ja mam czujke zabudowana w wylaczniku oswietlenia w scianie wiec ona ma
    tez troche bezwladnosci i bardziej mierzy temperature sciany niz powietrza ;)

    > Póki co wychodzi, że ty się chwalisz czujnikami, pomiarami, praktyką i

    Rotfl. Nie chwale sie - tylko dzieki temu ja WIEM, a on tylko mysli, ze wie :D

    > teorią, a te twoje zaawansowane odczyty dotyczące rekuperatora, nie chcą ci
    > się nawet do kupy złożyć i sam nie wiesz nawet dlaczego. Śmiechu warte.

    Skladaja sie dosc dobrze - roznice wychodza rzedu 10-15% - margines bledu
    samych czujek :) Ja przynajmniej widze dokladnie w skali czasu osiagi i
    temperatury - Ergie tego nie ma zmierzonego wiec co tu w ogole porownywac :D

    Masz cos ponoc z chemia wspolnego. Widziales kiedys chemika ktory wyciaga
    wnioski z jakiegos doswiadczenia bez uzycia narzedzi pomiarowych ? :-) O tak
    na oko :-) Tyle jest warte to co pisze Ergie dla mnie. Niech
    pokaze wykres w czasie temperatur to sobie porownamy. Inaczej nie dojdziemy
    to zadnych konkretnych wnioskow.

    > słowa, że wentylujesz więcej niż Ergie. Tymbardziej biorąc pod uwagę, że
    > jesteś AFAIR w nędznej strefie "wiatrowej", ponadto wiatr w lato maleje

    Mieszkam w strefie bramy morawskiej z ktorej dosc czesto i mocno wieje :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 100. Data: 2014-09-04 12:22:13
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 3 Sep 2014 00:51:26 -0700 (PDT), Adam

    > Wez nie manipuluj
    > - ile ja mam to ja dokladnie pokazalem:

    Ergie dokładnie napisał kiedy zbierał wspomniany pomiar i że była to
    wartość MAKSYMALNA jaką osiągnął tego lata, tak samo jak Ty podawałeś wtedy
    swoją maksymalną wartość. Skup się na tym co istotne -- najbardziej
    upierdliwe wartości wyszły u Ergiego 25 vs 27 u ciebie, co oczywiście
    potwierdza twój wykres. Tylko ja nigdy nie twierdziłem, że kłamiesz (bo
    wartości masz zbliżone do mnie gdy nie używam klimatyzatora) więc nie
    domagałem się potwierdzenia. Podobnie nie mam podstaw twierdzić, że kłamie
    Ergie i też wykresu nie muszę widzieć.

    > Raczej Ty :) Ja wszystko udowadniam liczbami i obliczeniami.
    > Juz pare razy obalilem Twoja teorie.

    SAM SOBIE wyliczyłeś i siłą rzeczy udowodniłeś, że będę miał w zależności
    od potrzeb do 80kWh dziennie chłodzenia i to z permanentnie zimnymi
    ścianami co to mogą (wg CIEBIE!) trzymać chłód przez 16h ZUPEŁNIE bez
    wyciągania ciepła -- i teraz twierdzisz uparcie, że te wartości, w
    porównaniu do twoich splitów dających 80kWh (przy czym to na rozgrzane
    ściany, niezasłaniane okna i wietrzony w dzień gorącym powietrzem dom),
    nagle nie wystarczą. Adasiu, długo jeszcze będziesz błaznować czy zachowasz
    się w końcu jak prawdziwy facet?

> [...]
    > z zielonego pojecia nie masz o stratach / zyskach.
    > Zrobiles kiedys jakies OZC chociaz? :) Watpie.

    W przeciwieństwie do ciebie nie muszę się na prawo i lewo chwalić, że
    potrafię parę liczb do wzorów podstawić -- bo to zwyczajnie śmierdzi
    przedszkolem, Adasiu. Policzyłeś (trochę co prawda pozaniżałeś wartości w
    stosunku od moich obliczeń -- ale pies cię drapał), porównałeś wyniki, a
    wnioski sobie i tak z tyłka wyciągnąłeś standardowo.

    > Rotfl... Piczman zrobil kilka/nascie
    > jak nie dziesiat takich GWC bo robil to zarobkowo

    Uściślić należy co wypisujesz. Piczman, owszem, zrobił kilka /naście
    /dziesiąt GWC (i tyleż samo pewnie instalacji WM), ALE pod ogrzewanie domu
    z POMPĄ CIEPŁA. Chłodzenia z GWC dużo nie zrobił, bo po swoich
    doświadczeniach zauważył, że pasywne GWC NIE MA SZANS DZIAŁAĆ, to i trudno
    żeby je ludziom instalował.

    > - i dalej twierdzi ze to nie zastapi klimatyzacji :-)

    Spierasz się notorycznie sam ze sobą. Nudzi ci się? Oczywiście że samo GWC
    nie zastąpi "klimatyzacji", ja nigdy nie twierdziłem, że zastąpi (a jeśli
    tak, to wskaż w którym miejscu, kłamczuszku) -- bo żeby zastąpiło to trzeba
    zaprzęgnąć do pracy POMPĘ CIEPŁA. Tak samo jak trzeba to zrobić w zimę. Jak
    nie rozumiesz tego prostego faktu, weź to na logkę, Adasiu.

    > Wlasnie. Ucz sie - bo jestes napalonym na swoje rozwiazanie pionierem,

    Adasiu, ignorancie. Takie instalacje już jakiś czas pracują w Polsce (a na
    świecie więcej i dłużej). Na pomysł wpadłem sam, a że poszperałem i ten już
    został zrealizowany przez kogoś i działa... cóż. Płakać z tego powodu nie
    będę, a nawet się cieszę, bo odpadnie mi sporo kombinowania i uczenia się
    na własnych błędach. :P

    > w dodatku z mala wiedza - to sie skonczy wyrzuceniem parunastu tysiecy
    > w plecy :D

    Przecież sam policzyłeś, że będę miał w zależności od potrzeb 30-80kWh
    dobowo, a nie tak jak "piczmany", którzy wyciągają z GWC maks. 12kWh
    dziennie, bo więcej DZ bez pompy im NIE wyrobi!

    Z czym się pytam, znowu dyskutujesz?
    Ze swoimi WŁASNYMI wyliczeniami, dzieciaku?

> [...]
    > nie da sie schlodzic domu samym wentylowaniem w nocy :-) Zrozum to wreszcie.

    Wiem że dobrze mówię i w przeciwieństwie do ciebie, doskonale rozumiem
    dlaczego jest tak a nie inaczej i NIGDY nie twierdziłem inaczej. Nie da się
    samym DZ bez wspomagania go pompą schłodzić domu, tak samo jak samym DZ nie
    da się go ogrzać. Dlatego w twojej "kotłowni" stoi pompa ciepła za ponad 10
    tys. zł, a nie tylko sam wymiennik za 2 tys. zł, Adasiu. Dlatego w mojej
    "kotłowni" też będzie stać pompa ciepła na zimę, i ta sama pompa będzie
    działać w lato pompując chłód.

    > Tym bardziej sie dziwie czemu wierzysz w zapewnienia Ergiego :-)
    > Nie ma w tym logiki.

    Liczby nie kłamią, Adasiu. Ergie jest w stanie KAŻDEJ nocy wyciągnąć min.
    14kWh ciepła. Jeśli robi to od początku sezonu i utrzymuje niską
    temperaturę ścian, którymi (wg CIEBIE!) da się utrzymać niską temperaturę w
    domu przez kolejne 16h, a Ergie za kolejne 16h ponownie zaczyna wyciągać
    ew. nagromadzone ciepło i, w przeciwieństwie do ciebie, izoluje się od
    ciepła zewnętrznego -- to co ci tu nie pasuje?

> [...]
    > bo po wyliczeniach wychodzi ze robienie tego nie ma najmniejszego sensu :)

    Jak nie podepniesz pompy ciepła i nie przepompujesz energii z domu do
    gruntu, to nie ma to najmniejszego sensu, Adasiu. Ile razy trzeba to
    powtarzać?

    Gdyby prawdą było co niedawno pisałeś tutaj na grupie, że do twojej pompy
    jest moduł "rewersu", to mógłbyś jej z powodzeniem użyć i uzyskać całkiem
    zadowalające rezultaty. Jeszcze lepsze rezultaty (inwestycyjne) uzyskałbyś
    (eliminując zupełnie bufor), gdyby twoja pompa była "inwerterem".

    Niestety, delikatnie mówiąc, minąłeś się PONOWNIE z prawdą i producent
    twojej pompy w ŻADNYM modelu nie oferuje powyższej funkcji, o "inwerterze"
    nie wspominając.

    Dlatego, skoro źle kiedyś to policzyłeś i wyciągnąłeś bezsensownie te rury
    licząc na gruszki z wierzby, to i tak mimo wszystko podpiąć możesz -- w
    końcu nic to nie kosztuje, już. Jak to mawia Piczman i jego koledzy którzy
    to przetestowali, "coś tam zawsze daje" -- ale klimatyzacji się nie
    spodziewaj, zwłaszcza że wietrzysz 5000m3h i się dziwisz skąd masz takie
    ciepłe ściany i jeszcze wciskasz, że to jakieś przenikanie i zyski bytowe
    tak dom grzeją. :}

    --
    Pozdor Myjk