  • Data: 2021-07-19 19:02:26
    Temat: Re: Nowe robale w domu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > To podejście bardzo pragmatyczne, jednak taka elastyczność oceny świata
    > wydaje mi się przeciwna Akademickiemu Unormowaniu. Skoro w literaturze
    > podaje się kolor czarny, to nie może być przecież inaczej, wszak - jak
    > to ktoś słusznie wcześniej zauważył - to cecha charakterystyczna, po
    > której należy identyfikować gatunek.

    Należy identyfikować. Za to nie należy mylić równoważności z implikacją.
    Zbieramy cechy charakterystyczne badanego obiektu i ich zbiór dopasowujemy
    do wzorców opisujących gatunki. W przypadku dziera włochatego napotkane
    normy ukazują tak wzorzec jednobarny (czarny), jak i dwubarwny. Cecha ta
    zatem okazała się nie być charakterystyczną dla gatunku.

    > Należałoby również wyjaśnić kwestię lotności dziera włochatego - tj.
    > albo lata, albo nie (bo innych opcji przecież być nie może), wówczas
    > być może uda się osiągnąć consensus. Ordnung muss sein.

    Gdyby nie latał całkiem, to by mogło się okazać, że nie jest żadnym
    dzierem włochatym, tylko madejem podświerczkiem. W moim atlasie wygląda
    na rysunku w zasadzie identycznie, różni się jednak sposobem na życie.
    Ten siedzi całymi dniami we mchu, lub zgoła pod kamieniami. A jeszcze
    mógłby być skoropędkiem podobnikiem, który to z kolei upodobał sobie
    życie nad brzegami wód.

    Jarek

    --
    Nasi przodkowie na mchu jadali.