  • 1. Data: 2009-11-03 09:03:24
    Temat: mostek termiczny jak sie go pozbyc
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam

    Nurtuje mnie taki problem. Za jakis czas nose sie z zamiarem
    budowy domu. Do bryly domu bedzie doklejony garaz.
    Dom ogrzewany :-) chyba jak funduszy po budowie starczy :-),
    natomiast garaz na 100% nieogrzewany.
    Jak mozna pozbyc sie takiego mostka termicznego:
    http://picasaweb.google.pl/darekwozny/Pulpit#5399797
    445234371218

    Niby to nie jest cos koszmarnego, ale sciana garazu jest w 2 miejscach
    doklejona do domu na długosci ok 3 - 3,5m, co w sumie daje 7m x 0,25m
    czyli w przyblizeniu jak gdymy zostawil ~2m2 muru nieocieplone.

    Nie wiem czy mozna np. polaczyc sciane garazu i domu, zamiast zazebiac
    ceglami,
    moze na jakies blachy osadzone w spoinach? Musi byc to o tyle pewne
    polaczenie,
    poniewaz dach na garazu bedzie niezalezny od dachu domu, ale jedna strona
    dachu bedzie
    dochodzic jednak do sciany budynku domu.

    Dziekuje za odpowiedzi
    Darek

  • 2. Data: 2009-11-03 11:02:05
    Temat: Re: mostek termiczny jak sie go pozbyc
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 3 Lis, 10:03, "Darek" <d...@o...pl> wrote:
    > Jak mozna pozbyc sie takiego mostka
    termicznego:http://picasaweb.google.pl/darekwozny/Pu
    lpit#5399797445234371218

    A jak gruby jest ten mur miedzy domem a garazem? Zrob go troche
    grubszy (z np. porothermu 44cm). A potem posrodku niego przy wylewaniu
    stropu wstaw 5cm styro. Bedziesz musial tylko zrobic dwa wience :)
    Stropowi spokojnie wystarczy 20cm oparcia..

    Coprawda nie wyeliminujesz tym sposobem calkowicie mostka ale znacznie
    go ograniczysz, a koszta i robota wiele wieksze nie beda :)

    A najlepiej to kup porzadnie izolowana brame, ten styropian co masz na
    tej scianie wewnetrznej doloz na sciane zewnetrzna i ogrzewaj
    normalnie garaz. Jak chcesz to moge wprowadzic do OZC do mojego domu
    takie dwa warianty i Ci podac roznice w kosztach ogrzewania :)

    Z ciekawosci -> ogrzewanie jednego pomieszczenia (30m2) do 20st C
    zuzywa tylko 1/3 energii co ogrzewanie 300m2 :) Oczywiscie te
    pomieszczenie nie jest docieplone, gdyby bylo - proporcje pewnie
    bylyby zupelnie inne.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2009-11-03 11:27:27
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > A jak gruby jest ten mur miedzy domem a garazem? Zrob go troche
    > grubszy (z np. porothermu 44cm). A potem posrodku niego przy wylewaniu
    > stropu wstaw 5cm styro. Bedziesz musial tylko zrobic dwa wience :)

    wszystkie sciany nosne maja byc z ph25pw lub poroton 24pw.
    Z pewnych wzgledow chce uniknac grubszego muru.
    Zastanawiamem sie nad rozwiazaniem aby ocieplic cala sciane od domu
    i tylko wypuscic metalowe "plaskowniki" z stali nierdzewnej z pomiedzy fug
    sciany domu, tak zeby sciane garazu mozna bylo dokleic do styropianu i
    jednoczesnie
    zespolic z sciana domu. Jednak nie wiem czy jest to konstrukcyjnie poprawne.
    w miejscach gdzie bedzie doklejona sciana garazu dal bym najwyzej zamiast
    15styropianu, powiedzmy 8 zeby przyblizyc mury do siebie i zeby polaczenie
    bylo sztywniejsze.
    W sumie lawa pod dom i pod garaz bedzie to jeden monolit zbrojony wiec byc
    moze
    ma to racje bytu.
    Nie wiem czy istnieja jeszcze jakies metody rozwiazania?
    Myslalem juz o wykonaniu tego polaczenia np ytongiem, ale tu chyba za duzo
    problemow,
    poniewaz sa roznie wysokosci bloczow i za duzo komplikacji dla murarza.

    jak znajdziesz chwile to poprosze.

    Pzdr
    Darek

  • 4. Data: 2009-11-03 11:48:43
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 3 Lis, 12:27, "Darek" <d...@o...pl> wrote:

> [...]
    > jednoczesnie
    > zespolic z sciana domu. Jednak nie wiem czy jest to konstrukcyjnie poprawne.

    Źle kombinujesz.
    ;-)

    IMHO ociepl całość "po zewnętrzu" tak samo (tyle samo styro na garaż
    co na dom). Wstaw "ciepłą" bramę. Przyklej 5cm styro w garażu na
    ścianę od strony ogrzewanej (tak jak załączyłeś na rysunku). I sie nie
    przejmuj. Nieogrzewany garaż będzie się samoczynnie lekko ogrzewał od
    domu, przez co nie będzie tam aż tak zimno w zimie. Z kolei on będzie
    stanowił przegrodę buforową, dzięki czemu paradoksalnie ta ściana co
    się styka z garażem będzie jakby lepiej ocieplona. Jedyne co tu można
    ulepszyć to wstawić rekuperator ścienny do szybkiego przewentylowania
    garażu bez jego wychładzania (sam wzjad samochodem jeszcze nie
    wychłodzi ścian, ale intensywna wentylacja pewnie tak).

    Oczywiście można (najłatwiej) postawić dom i garaż na osobnych
    fundamentach i odgrodzone dylatacją ze styropianu... ale po co?

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 5. Data: 2009-11-03 12:00:43
    Od: "Adam" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > problemow,
    > poniewaz sa roznie wysokosci bloczow i za duzo komplikacji dla murarza.

    Nie ma co kombinowac tylko garaz wokol ocieplic i oczywiscie strop.
    Wyprowadzic instalacje pod grzejnik i w razie czego go zalozyc. Do tego
    ciepla 4cm brama garazowa i juz mroz nie wejdzie. Ja mam garaz (30m2) pod
    domem i jeszcze nie musialem grzejnika uruchamiac nawet przy temp
    ponizej -15stC
    Aby uniknac mostka to od srodka od strony domu dolozyc z 5-10cm styropianu i
    masz super :)

    pozdr.

  • 6. Data: 2009-11-03 12:17:19
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 3 Lis, 12:27, "Darek" <d...@o...pl> wrote:
    > wszystkie sciany nosne maja byc z ph25pw lub poroton 24pw.
    > Z pewnych wzgledow chce uniknac grubszego muru.

    to "tylko" 20cm. A przy okazji sama sciana bedzie sama w sobie
    cieplejsza od 25'tki wiec bedzie mozna na nia dac troche mniej styro -
    wyjdzie moze 15cm roznicy wiec nie wiem, czy gra warta swieczki :)

> [...]
    > sciany domu, tak zeby sciane garazu mozna bylo dokleic do styropianu i

    Sciana jak sciana ale co ze stropem nad garazem ? On sie musi oprzec
    na murze. A plaskowniki beda za slabe, pozatym robisz kolejny mostek
    cieplny :-) To juz lepiej byloby wymurowac dwa osobne mury i w nie np.
    wlozyc styropian albo welne albo wsypac keramzyt ;) Tylko nie wiem
    jakby to sie zachowywalo jezeli chodzi o punkt rosy i wilgoc. Trzebaby
    to sprawdzic :) Mysle jednak ze spokojnie wystarczy zrobic ten mur
    grubszy, po srodek wstawic styropian i to wystarczy. Zwroc uwage ze
    np. w stropie monolitycznym - strop ma np 12cm, wieniec 25cm, a strop
    z wiencem zlicowane sa z gory. Czyli wieniec bedzie jeszcze 12cm pod
    sufitem - to miejsce bedzie juz wystarczajaco ocieplone! Popatrz na
    "rysunek":

    http://szyna.civ.pl/mostek.jpg

    Powinno to zredukowac mostek do minimum! Oczywiscie to wersja dla
    stropu monolitycznego - terivy sa grubsze i tu nie bedzie juz chyba
    tak fajnie i latwo :)

    [...]
    > Myslalem juz o wykonaniu tego polaczenia np ytongiem, ale tu chyba za duzo
    > problemow,
    > poniewaz sa roznie wysokosci bloczow i za duzo komplikacji dla murarza.

    No daj spokoj - zapros jakiegos dzieciaka z rodziny i daj mu patyk i
    pustak Ytonga to wyrzezbi Ci wszystko jak w plastelinie :)))) Cieciem
    ytonga sie wogole nie przejmuj - to sie robi zwykla pila do drewna i
    idzie jak burza :)

    > jak znajdziesz chwile to poprosze.

    No to tak - ogrzewany garaz (30m2 wiec w sumie dosc duzy - z brama 3,5
    x 2,4 - brama segmentowa wypelniona pianka - przyjalem U na poziomie
    1,2 W/m2K, w praktyce ta brama moze miec znacznie nizszy wspolczynnik
    przenikania ciepla bo to praktycznie sama ciepla pianka :) ale niech
    bedzie..

    Wynik: 16643 kWh/rok

    Teraz garaz bez ogrzewania, bez ocieplenia scianki pomiedzy nim a
    domem:

    Wynik: 16248 kWh/rok (ustabilizowana temp. w garazu: 5,2 st C)

    I ten sam garaz nieogrzewany, ocieplony 10cm styro na scianie
    dzielacej go z domem (ok 18m2 sciany):

    Wynik: 15944 kWh/rok (ustabilizowana temp. w garazu: 1,4 st C)

    Roznica miedzy ogrzewanym a nieogrzewanym+docieplonym = 699kWh.
    Ogrzewajac pradem w I taryfie = 350 pln / sezon wiecej. W drugiej
    taryfie = 210 pln / sezon wiecej. Ogrzewajac weglem, czy drewnem
    wyjdzie jakies 80-100 pln wiecej na sezon :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2009-11-03 12:31:46
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    Witam,

    Aha - zapomnialem jeszcze o wersji z nieogrzewanym garazem, ocieplona
    sciana i ocieplonym sufitem! Tez 10cm styro.

    Wynik: 15378 kWh/rok

    Tu juz roznica zaczyna robic sie spora - az 1265kWh. To 200-400 pln
    oszczednosci w sezonie :)

    Z tym, ze temperatura w garazu spadla do.. -4,2 st C - czyli w dzien
    roztopiony snieg w nocy nam zamarznie tworzac lodowisko :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2009-11-03 13:16:27
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > natomiast garaz na 100% nieogrzewany.
    > Jak mozna pozbyc sie takiego mostka termicznego:

    Ja tu nie widze wiekszego problemu.
    Twoj rysunek czy projekt jest poprawny z tym, ze nalezy go uzupelnic.
    Na sciane garazu (na rysunku to po lewej) nalep jeszcze pionowo pas styropianu
    o szerokosci powiedzmy pol metra. Takie same pasy nalep na sufit i od gory
    tegoz jesli strop bedzie zelbetowy. I to wszystko.
    To rozwiazanie wydluzy do 70 cm droge zimna. Zanim ono wzdluz muru przejdzie
    do naroznika salonu to sie wiosna zrobi.

    Pzdr. Tornad

  • 9. Data: 2009-11-03 13:30:04
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 3 Lis, 12:48, Krzemo <p...@g...com> wrote:
    > Nieogrzewany garaż będzie się samoczynnie lekko ogrzewał od
    > domu, przez co nie będzie tam aż tak zimno w zimie.

    (lekko) ogrzewany garaz (o ile ma sluzyc do parkowania samochodu
    uzywanego codziennie w zimie) to najgorsza zaraza ;)
    mam taki (w ziemi, wiec ogrzewa sie sam...), wiec wiem cos o tym...

    zima codziennie topi sie snieg, stoi woda, samochod rdzewieje bardziej
    niz pod chmurka...
    pomimo lekkiego spadku woda nie wyplywa, trzeba jej pomoc miotla...

    jesli sie da, to najlepiej ocieplic sciany, strop majace kontakt z
    czescia ogrzewana i utrzymywac w garazu temp. ujemna

    WS

  • 10. Data: 2009-11-03 14:52:56
    Od: "Adam" <a...@w...pl>

    Użytkownik "WS" <L...@c...pl> napisał w wiadomości
    z.googlegroups.com...
> [...]

    >niz pod chmurka...
    >pomimo lekkiego spadku woda nie wyplywa, trzeba jej pomoc miotla...

    Zgadzam sie. Jest to wada takiego rozwiazania. Ale rozruch samochodu pod
    chmurka w mrozie jest zabojczy dla silnika. Rozwiazanie to webasto :) Jak
    widac sa plusy i minusy ogrzewanego garazu. Osobiscie mam ogrzewany i nie
    narzekam :)